2022. május 28., szombat

Impakt kráterekről a IV. Országos Meteoritikai Konferencia nyitó előadásában

Május 28-án - 2022. évi országos előadói körutam eheti második fővárosi állomásán - szakmai szervezetünk, a Magyar Meteoritikai Társaság szervezésében adtam elő. Az Óbudai Polaris Csillagvizsgálóban a IV. Országos Meteoritikai Konferencia nyitó prezentációját „Meteorit(kráter) (tév)eszmék a magyar tudományban - (szak)irodalmi szövegkollázs” címmel tartottam. Meteoritikai témában válogattam három kiváló magyar szakember tudományos és tudománynépszerűsítő írásaiból, bizonyítva azt a tényt, hogy az impakt események és meteoritkráterek geológiai, geofizikai és geomorfológiai „megfejtése” még azok ismerői számára is egészen közelmúltig váratott magára. Így igen fura elképzeléseket olvastam fel hazai és nemzetközi vonatkozásban is - hozzátéve, hogy ezek akkor (minimális fáziskéséssel) koruk mainstream tudományos álláspontját, vagy azok közül valamely széles körben elfogadott fő irányát képviselték. Alapító főszerkesztőként külön öröm számomra, hogy a program további előadójaként nemcsak a Magyar Meteoritikai Társaságbeli tagozatvezető társaim, de a Planetology.hu négy szerkesztője, Ivanics-Rieger Klaudia, Rezes Dániel és Szklenár Tamás is szerepet vállalt. (Fotó: Kereszty Zsolt/MMT) ☄️