2020. április 22., szerda

Rükl non plus ultra

Két esztendeje elhunyt atyai jóbarátom, sokunk Endre bácsija, Dalos Endre (1938-2018) hihetetlen mennyiségű amatőrcsillagászati tudásanyagot hagyott maga után. Jómagam kereken 30 cikket publikáltam Draco című folyóiratába, de az ún. kiskönyvek sorozata, és számtalan egyéb összeállítás hatalmas örökség az utókor műkedvelői számára.

S valódi kincseket rejt! A jeles csillagászati ismeretterjesztő, holdészlelő, prágai planetárium igazgató, térképész Antonín Rükl (1932-2016) holdatlaszaival e platformon magam is foglalkoztam (lásd http://rezsabeknandor.blogspot.com/2019/01/a-hold-atlaszai.html). A magyar nyelvű változat Käsz László és Käsz Lászlóné fordításán alapszik.

Ennek eredeti formáját publikálta a Draco mellékleteként Dalos Endre 2005-2007 között A Hold címmel. Heroikus munka volt, s minden szerkesztési hibájával, elütésével, házilagos javításával relikviává nemesedett. Magam is most döbbentem rá, és egyenként kiszedegetve a gondosan elrakott lapszámokból, sorba rendeztem ezeket.

Komoly, kötetnyi ez a változat is. Sőt, még borítóval is szolgált a Draco! Összetűzöm vagy spirálozom? Elválik, de biztosan átkerül planetológiai könyvtáram Rükl-anyagai közé (lásd még http://rezsabeknandor.blogspot.com/2019/02/rukl.html). Mindezt Endre bácsi jól ismert lelkesedésével élem meg, ami sokunkban lüktet, hiszen átörökítette ezt, én mondom.