2020. július 13., hétfő

Megpillantottam a látható semmit

Üstökösről elnevezett közterület a főváros II. kerületében
Fura déjà vu érzés hatotta át a vasárnap estémet. Az aktuális égi látványosságot, a C/2020 F3 (NEOWISE) üstököst próbáltam nyakon csípni, vagy hogy igazán stílszerű legyek, üstökön ragadni. Mondhatnám, tapasztalt észlelőként kivártam esti feltűnését, valójában a totális lustaság (na jó, továbbá a városi körülmények) okán meg sem próbálkoztam korábbi hajnali megpillantásával. 2020. július 12-én 21:45 NYISZ tájékán azonban feltűnt Erzsébetváros brutálisan fényszennyezett egén, egy totálisan szemből érkező templom-díszkivilágítás "mögött". Szabad szemmel nem is jött, ellenben 10x50-es sokat látott Bresser binokulárommal pazar látványosságot nyújtott teljesen csillagszerű kómája, hosszan követhető csóvája. Valljuk be, szerencsém is volt, lévén első esti feltűnése eleve rövid ideig tartott, továbbá a tereptárgyak sem nyújtottak éppen segítő kezet. Sőt... éppen csak kibukkant a TEMPLOMTORONY mögül, ugyanakkor ennek közelsége révén nem vesztettem szem elől további 20 percig. És nem, nem ültem rá a caps lock billentyűre, hanem az említett déjà vu... eszembe jutott egy évtizedes emlék, amikor is 2010. november 13-án az Aquincumi Múzeumban adhattam elő az Üstökösészlelők Találkozóján..."Üstökös tsillag" a templomtornyon címmel a solti kálvinisták 18. századi üstökösábrázolásáról regéltem... és  most is a TEMPLOMTORONY segített megpillantani - ahogy gyakorta viccesnek hatóan, de a valóságtól nem elrugaszkodva - nevezik: a látható semmit. Szóval meglett ez is, így kibővítve büszkén sorolom tehát eddigi kométa-trófeáim: 17P/Holmes, C/1995 O1 (Hale–Bopp), C/1996 B2 (Hyakutake), C/2000 WM1 (LINEAR), C/2001 A2 (LINEAR), C/2001 Q4 (NEAT), 153P/2002 C1 (Ikeya–Zhang), C/2002 O4 (Hoenig), C/2004 Q2 (Machholz), C/2006 M4 (SWAN), C/2006 P1 (McNaught), C/2006 VZ13 (LINEAR), C/2009 P1 (Garradd), C/2014 Q2 (Lovejoy), C/2020 F3 (NEOWISE).

"Üstökös-emléktábla" a IX. kerületi Tompa utcában - Vajda János költő művét megidézve