2024. május 6., hétfő

Tudományos kalandozások. 2024.05.04. Budapest, XII. ker. Kis-Sváb-hegy, Kőfejtő

A közelmúltban a Remeteszőlősre vonatkozó táj- és településértékelés, valamint egyedi tájérték felmérés kapcsán szembesültem azzal, hogy a Google Térkép/Earth alkalmazások esetenként mekkora tévedésekkel terheltek: a község szinte teljes külterületét negyed századdal szétválás után is Nagykovácsihoz sorolja. Bármilyen furcsa, de hasonló érzésem volt a főváros XII. kerületében, amikor négy év múltán visszatértem a Kis-Sváb-hegyre. De erről hamarosan. Anno azt írtam, idézem, hogy "lett volna még mit nézni, felderíteni, de a rövidre szabott látogatás oka a közeledő, majd le is csapó brutális erejű vihar volt - indukálva ugyanakkor azt, hogy egy alaposabb bejárásra mielőbb visszatérjek a korábbi Martinovics-hegyre". A mostani reunion konkrét célja a magaslat felhagyott kőbányája felkeresése volt.
A 210B buszról a Pethényi út megállónál szálltam le. Innen látszólag könnyűnek tűnt az odajutás. Bár az OpenStreetMap minden részletessége és minden imádatom ellenére nem tünteti fel, a Google Térképen azonban elvileg szerepel ez az egykori külfejtés. Így a jól ismert úton először a 70-es évektől emelt épületek, a napelemes világítással felszerelt játszótér, a Beporzó tanösvény állomásának rovarszállója mellett haladtam el. A természetvédelmi területre az Álom és Trencséni utcák összetalálkozásánál, a Kissvábhegyi "úton" léptem be. Itt Meseösvény érzékenyíti a kisebbeket a természet értekei iránt. A hegyet a (felnőtt) tanösvény állomásain szeltem át. Egyértelműnek tűnt, merre az arra, sőt a sziklamászófallá avanzsált kőfejtő lelkes akcióhőseit is megláttam már - felülről. Emellett a külön figyelmeztetéssel ellátott korlátot átlepve csodálatos panorámával is szolgált a hegy. Egyetlen bibi adódott: a gerincen futó meredek dűlőutat nem jelezte a Google, amit meg jelzett, az nem kőbányához vezetett; illetve az OpenStreetMap ábrázolása alapján sem lehetett eljutni (a nem is jelölt, de sejtett) célponthoz.
Nem először futottam abba sem bele, hogy a környéken lakó kiruccanóknak-sétálóknak fogalma sincs a házuktól akár pár utcányira eső látnivalókor. A tucatnyi bennszülöttből egyetlen kutyás srác tudott legalább félinformációkkal szolgálni. Újra a Kissvábhegyi (részben tehát erdei) úton át haladva a civilizációba egy balkanyarral a Gaál József út torkolatában értem vissza. Ezen hosszan tovább, majd elérve a kiindulási Pethényi út sarkára, egy újabb éles fordulóval balra álltam végül megfelelő irányba. Itt van tiltó és természetvédelmi terület tábla is, és valóban, egyes magánterületeken át lehet (hivatalosan és gyalogosan) megközelíteni az egykori bányafalat. (Illetve a korábban még a hegytetőn látott ifjú sziklamászó-párt felismerve, egy általuk ezek szerint ismert, de a térképeken nem jelölt ösvényen is!) A sziklafal pazar, Szépvölgyi Mészkő Formációhoz sorolt nummuliteszes mészköve kalcitásványokban gazdag. Gyakorlati alkalmazását pedig már nem a kőfejtés, hanem a sziklamászás jelenti, és mint az ún. "Kis-Sváb-hegyi kőfejtő sziklamászó iskola" szolgálja az extrém sportok szerelmeseit.